Hatha Yoga

Hatha yoga er en av hovedgrenene innenfor yoga, og mange av de nyere yogaformene har tatt utgangspunkt i Hatha yoga. Dette er den rene stilen hvor man beveger seg fra stilling til stilling, ikke i flyt som dynamisk yoga, f.eks. Vinyasa yoga. “Ha” betyr sol og “tha” betyr måne, og Hatha yoga handler om å skape balanse mellom disse to motsetningene. “Ha” er også den maskuline og aktive delen, mens “tha” er den feminine, rolige siden.

Hatha yoga består av stillinger (asanas), pusteteknikker (pranayama) og meditasjon. En time kan eksempelvis starte med enkel meditasjon med pusteteknikk før man går over til enkeltstillinger eller en serie stillinger, før man til slutt avspenner kroppen.
Hatha yoga er en fysisk form for yoga, men roligere. Man lærer de grunnleggende stillingene som inkluderer sittende stillinger, stående stillinger, inverterte stillinger (opp ned), forover bøy og bakover bøy. Man tar seg tid til å finne den riktige stillingen for å sikre at kroppen er trygg under gjennomføringen. En fin time å starte med om man er ny til yoga, eller for å supplere ved siden av andre timer, for å få en dypere forståelse av hver posisjon. Denne timen passer også fint for de som har spesielle behov å ta hensyn til, som skader etc. fordi det går i roligere tempo enn Vinyasa og Ashtanga timene.

I Hatha yoga er pusten viktig når man utfører stillingene, blant annet for å beskytte kroppen mot skader. Man lærer kroppen å bli sterkere, mer fleksibel og få bedre balanse. Man jobber også mentalt og trener hodet til å bli mer fokusert og konsentrert, og man lærer å avspenne både hode og kropp.

Torsdager kl. 1800 med Anne Lene Fredriksen