Yoga

Yoga er en treningsform for hele mennesket. Det handler om å leve et liv i balanse, ved å styrke kropp og sjel.

 Hva er yoga?

Yogaens opprinnelse er omstritt, men historikere ser mot ca 5000 år gamle funn. Det er en treningsform som handler om å forene kropp, sinn og sjel. Ved å føre sammen disse 3 elementene er man i harmoni med seg selv og omgivelsene. Den opprinnelige yogafilosofien handler om livsstil og er en helhetlig tankemåte. I vesten har yogaen fokus på de fysiske stillingene/asanas, pusteteknikker/pranayama og meditasjon/dhyana.

Ordet yoga betyr union, å binde sammen. Tanken er å finne balanse, den gylne middelvei mellom den indre og ytre verden, ying og yang.

Restitusjon og hvile er en del av en yoga økt. I en tid hvor livet er preget av høyt tempo gir en yoga økt muligheten for avspenning og observasjon av kroppens reaksjon på yoga praksisen.

Kan jeg trene yoga?

Yoga er en treningsform som passer for alle. Mange tror at man må være myk for å trene yoga, men det er ikke tilfelle. Yoga passer for kvinner, menn, tenåringer, barn, pensjonister, veltrente og utrente- alle trives med yoga på ulikt vis. Det er viktig å lytte til egen kropp, og jobbe med å ikke imot kreftene.

Hva vil jeg kunne oppnå ved å trene Yoga?

Sterkere og smidigere kropp. Bedret pus, holdning og søvn. Økt energi. Stressreduksjon.

“Praktiser og alt vil komme!”

-Pattabi Jois-

Barne Yoga

Her lærer barna yoga gjennom lek og samspill som utfordrer fleksibilitet, balanse, styrke og koordinasjon. Vi jobber også med pust og avspenning som gir de evnen til å finne indre ro og avslappning.
Alder 9 til 12 år

Vinyasa Yoga

Dette er en sammensatt yogatime med tradisjonelle og utradisjonelle yogaposisjoner. Timen er dynamisk, men har også rom for å jobbe med teknikk. Vinyasa betyr pust synkronisert bevegelse, at man beveger seg fra den ene stillingen til den andre i takt med pusten. Solhilsen er et eksempel på dette, hvor pust og bevegelse forenes. Vinyasa Yoga er en yoga form som styrker og samler både kropp og sjel. Dette gjør at mange opplever endringer i kropp og bevissthet. Det legges vekt på pusteteknikk, balanse, fleksibilitet, styrke, avspenning og velvære.

Vinyasa Yoga er delt inn i nybegynner, medium og medium/øvet. I tillegg tilbys det en åpent nivå morgen Vinyasa klasse, hvor vi vekker kroppen og finner balanse for dagen.

Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga er en fysisk krevende yogastil, hvor pust, bevegelse og meditasjon forenes. Ashtanga yoga passer i prinsippet for alle. Man trenger ingen forkunnskaper. Stilen er basert på flere tusen år gamle skrifter og tradisjoner. Det er en effektiv og utmerket form for trening, som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi og et rolig sinn. Det helhetlige perspektivet og dets positive effekter har gjort Ashtanga yoga veldig populær de siste årene.

Ashtanga yoga-prinsippet baserer seg på en serie “Primary Series” bestående av ca. 50 stillinger/øvelser (asanas). Rekkefølgen av stillingene er nøye sammensatt. Hver asana forbereder for neste, og hvis man har tillit til denne disiplinen og praktiserer regelmessig vil man etterhvert høste fruktene av sin praksis. Et viktig kjennetegn ved Ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust- og bevegelsessystem, og bidrar til en dynamisk flyt mellom hver stilling.

Asthanga Yoga er delt inn i nybegynner og øvede. Og har egen morgen klasse med åpent nivå.

Yoga for menn

Yoga for menn – av menn

Det er et underlig faktum at 98% av alle deltakere på yoga-kurs er damer. Yoga ble opprinnelig utviklet av menn, og var i lang tid en praksis som var utelukkende for menn. Damer var faktisk ekskludert. Ashtanga yoga ble til og meg utviklet for å trene opp unge indiske soldatspirer. Etter yoga inntok vesten har det blitt dominert av damer, og det er på tide av likestillingen kommer til yoga også.

Høsten 2016 innfører Attic en time spesialtilpasset menn i sin beste alder. Om du føler deg tung, stiv, sterk, smidig eller stresset vil du få mye igjen i denne timen. Det blir ikke blod, men det blir nok litt svette og kanskje noen tårer i noen frustrerende øyeblikk. Yoga vil gi deg positive effekter i hverdagen og spesielt dersom du driver med andre treningsformer. Du vil restituere raskere, få mindre treningsverk og være mer tilstede i øvelsene du gjør når du gjør de. Resultatet av dette er ofte at du vil prestere bedre. Yoga er ikke bare for damer, det er for alle mennesker, menn inkludert. Du blir sterk, smidig og rolig til sinns, og kanskje du setter personlig rekord på birken, oslo marathon eller går en ny vanskelighetsgrad i klatreveggen. Vi gå gjennom alt fra å stå på hodet og hendene til å forsøke å ligge helt i ro uten tankespinn. Ta en sjans og prøv yoga, hva har du egentlig å tape?

Timen undervises forøvrig av en mann som har tilbragt altfor mange timer i yogasaler overfylt av damer.  Åpent nivå.

 Yoga bliss

Yoga bliss er en klasse som har som mål å gi kropp og sinn en velfortjent pause fra en hektisk hverdag. Dette er en rolig time som passer for alle, hvor vi bruker tid på å roe ned. Vi har fokus på pusteøvelser (pranyama), rolige sekvenser hvor vi gir kroppen tid til å åpne opp og slippe stress og spenninger. Vi blir lenger i sittende og liggende posisjoner (asanas), og vi fokuserer på å la pusten komme til. Vi bygger oss opp med bolstere/blokker for å gi kroppen støtte og hvile. Det blir spesielt fokusert på å åpne opp i skuldre, rygg og hofter, hvor mye stress og spenninger setter seg.

Forvent en time med rolig og behagelig musikk, dempet lys og myk veiledning som vil hjelpe deg å lande i din egen pust, kropp og sinn.

Yoga bliss er en perfekt time å kombinere med andre dynamiske timer, og for de som trenger hjelp til å stresse ned og finne ro og tilstedeværelse.

Yang Yin

YangYin klassen er en klasse med åpent nivå, passer for alle. Timen inneholder en god flyt sekvens uten for krevende øvelser, før man lander i rolige yin stillinger.  De første 30 minuttene av klassen vil man jobbe dynamisk med varmende og sirkulasjons økende sekvenser som tar for seg hele kroppen. Deretter får man 45 minutter med yin hvor vi benytter klosser, bånd, puter og pledd. Timen avslutter med en god savasana/ hvile.

En herlig time som vil gi deg den beste inngangen til helgen!

Skånsom yoga

Se informasjon under egen fane.

 

 Attic Pilates og Yoga har også; yoga for brystkreft og skånsom yoga- se egne faner med informasjon.

Nivå nyb./med. for de som er nye til yoga og/ eller har noe erfaring. For voksne over 15 år.
Nivå med./øvet, for de som har god erfaring fra Yoga,  og ønsker en mere krevende klasse. Har gått et eller flere semester på nyb/med. og ønsker større utfordringer. Vokse over 15år
Niva øvet, er for de som har god kjennskap til yoga, og ønsker en mere utfordrende klasse. For voksne og de over 15 år.
Åpent nivå- klasse hvor man vil gi juseringer og alternativer etter nivå på dem som deltar i klassen. Passer godt for den som er ny, samt som har praktisert over lengre tid.