Pilates

Dette er en treningsform som gjennomføres med øvelser ved bruk av egen kroppsvekt.
Fokuset er konsentrert om kjernemuskulaturen i mage og rygg.
Øvelsene utføres nøye, rolig og stabilt. Pilates passer for alle uansett alder, fysisk status og treningsbakgrunn.

Hva er Pilates?

Pilates metoden ble utvilket av tyskeren Joseph Pilates som var overbevist om at den “moderne” livsstil var årsaken til økende dårlig helse. Etter en barndom med astma og dårlig helse trente han seg opp, og allerede i en alder av 14 år viste han stor styrke og bedret helse. Under første verdenskrig benyttet han sin idrettsbakgrunn til å videre utvikle sin trenignsmetode “Contrology” og jobbet bla. da med opptrening av skadede soldater. Treningsmetoden fikk senere navnet “Pilates”, og er basert på at sinnet skal kontrollere musklene. Øvelsene benytter dyp kontrollert pustemetode for å bedre styke i overkropp og abdomen(kjernestyrke).

I 1925 flyttet han til New York hvor han åpnet sitt eget studio og videreutvilket sitt system.Teknikken ble raskt plukket opp av dansere, bl. Martha Graham og Georg Balanchine. I dag er teknikken en svært anerkjent treningsmetode fra rehabiliterende trening til benyttelse for atleter.
Pilates er også flott trening for gravide og for dere som nettopp har født, se egene faner for disse kursene.

“Etter 10 ganger vil du føle forskjell. Etter 20 ganger vil du merke forskjell. Etter 30 ganger vil du ha en ny kropp!”

-Joseph Pilates-

Hvem kan trene Pilates?

Pilates er en treningsform som passer for alle uansett kjønn, alder, fysisk status eller treningsbakgrunn. Sertifiserte Pilates instruktører er utdannet for å tilrettelegge etter den individuelles behov. Stadig flere terapeuter benytter seg også av Pilates for at den enkelte pasient skal kunne delta i sin egen bedring og helse. Privattimer tilbys også for å kunne jobbe spesifikt med egen kropp. i løpet av en gruppetime vil man trene hele kroppen, slik at alle behov dekkes.

Hva vil jeg kunne oppnå ved å trene Pilates?

Økt kroppsbevissthet. Bedret Pust. Mindre muskelspenninger. Muskel definiering. Sterkere muskler. Bedre kroppsholdning. Bedret energi. Glede. Selvbevissthet. Stressreduksjon. Lavere blodtrykk.

Vår semesteret 2017 er 16 uker, men vi tar kontinuerlig imot nye elever på våre kurs. Man betaler da selvsagt fra den dagen man starter og fremover. Ferie i perioden er vinterferie og påskeferie. Det er egen sommertimeplan. Ta eventuelt kontakt på attic@attic.no for mer informasjon og veiledning.

Nivå på klasser:
Pilates  nyb./med., for nybegynnere og for de som har noe erfaring fra tidligere.
Pilates med./øved , for de som har trent Pilates over en lengere tid, og er klar for å gå videre. Forståelse av grunnteknikken er nødvendig.

Vi tilbyr også Pilates på apparatet Reformer- se egen fane.
Vi har egne timer for menn, teen,gravide og etter fødsel.

Privattimer Pilates & Yoga

I tillegg til våre gruppetimer tilbyr vi skreddersydde privattimer som tilrettelegges til den enkeltes behov. Privattimer tilbys også i duo, trio eller til små grupper. Denne typen trening passer for alle, og de som har trent Pilates og Yoga i en lengre periode nytter godt av en slik time! Privattimer avtales med instruktør. Dersom man har skader er privatundervisning en flott måte å komme igang på. Våre instruktører gir Pilates og Yoga undervisning fra rehabiliterende til avansert nivå. Trenger du råd og veiledning, ta kontakt med Ingvild og Silje på attic@attic.no.

Trening med instruktør er en flott måte for deg å raskt oppnå dine mål!